Hvordan går jeg frem?

1. Meld deg på trafikalt grunnkurs

Gjennomført trafikalt grunnkurs er obligatorisk for å kunne øvelsekjøre i Norge.

Kurset består av 17 undervisningstimer, hvorav 3 av disse er mørkekjøringsdemonstrasjon.

Kurset kan tas fra du er fylt 15 år.

Dersom du er over 25 år og ikke har førerkort fra før må du ta følgende deler av kurset for å kunne øvelseskjøre: 4 t førstehjelp og 3 t mørkekjøringsdemonstrasjon.

2. Start tidlig med øvelseskjøring

Du kan begynne med øvelseskjøring tidligst 2 år før den dagen du er gammel nok til å kjøre opp. Unntaket er øvelseskjøring i klassene AM146, A1 og T, som kan begynne fra du er fylt 15 år.

Vi anbefaler deg å kombinere privat øvelsekjøring med kjøretimer hos en trafikkskole.

For personer med sperrefrist er det ikke lov å øvelsekjøre i sperrefristperioden.

3. Gjennomfør obligatorisk opplæring

Gjør deg ferdig med den obligatoriske opplæringen hos en trafikkskole i god tid før førerprøven.

Skal du f.eks kjøre opp på bil anbefaler vi at du gjør deg ferdig med den obligatoriske opplæringen før du er fylt 17 1/2.

Meld deg tidlig på teorikurs hvis du skal kjøre moped eller motorsykkel (gjerne 3-4 mnd før du ønsker å ta kurset). Disse fylles fort opp.

4. Ta teoriprøven

Teoriprøven kan tidligst tas 6 mnd før du er gammel nok til å kjøre opp i din ønskede klasse.

Unntaket er f.eks moped. Da kan du ta teoriprøven tidligst den dagen du fyller 16 år. Kravet da er at du har gjennomført obligatorisk opplæring og fått godkjent søknad om førerkort.

Førerprøve kan ikke bestilles før teoriprøven er bestått.

5. Førerprøven

Send inn søknad om førerkort. Dette kan gjøres på www.vegvesen.no

Når søknaden er godkjent og teoriprøven er bestått kan du bestille førerprøve, eller trafikkskolen vil gjøre det for deg.

Vær klar over at det ofte er ventetid på førerprøver hos Statens vegvesen. Ventetiden kan være opp til 3 mnd.

Førerprøve kan tidligst gjennomføres den dagen du er gammel nok til å kjøre opp i den klassen du ønsker.